Als ik het badkamerkastje open kijk ik iedere ochtend tegen een blauw doosje aan met op het dekseltje in witte hoofdletters NIVEA gedrukt.

Dit merk associeer ik altijd met 2 totaal verschillende en toch bij elkaar horende aspecten.

 

Het merk NIVEA

 

Omdat ik het doosje en de producten van NIVEA al heel lang ken en eigenlijk nooit iets is gewijzigd aan het beeldmerk ben ik eens in de geschiedenis van het merk gedoken.

Lang geleden, in maart 1882, werd door ene heer Carl Paul Beiersdorf een apotheek geopend in Hamburg. Hij was dermatoloog en zijn werk en uitvindingen lagen aan de basis van de ontdekking van een witte huidcrème in 1911, Nivea genaamd, genoemd naar het Latijnse woord niveus, hetgeen sneeuwwit betekent. Het merk bestaat dus meer dan 100 jaar.

 

Nu denkt u wellicht, wat heb ik – als ondernemer – aan dit stukje geschiedschrijving. Welnu, deze geschiedenis toont m.i. aan dat je een merk niet te snel op de schop moet gooien en veranderen. Sterker nog, als een merk staat als een huis kun je dit gerust in al haar langjarige glorie handhaven en blijven voeren. En vergeet niet dat daarnaast ook de inhoud van het doosje al die jaren hetzelfde is gebleven. Uiteraard zal de crème van samenstelling zijn veranderd in de loop der jaren, maar voor ons consumenten is het nog steeds hetzelfde qua beeld, gevoel en zelf geur.

Te vaak zie ik dat ondernemers om de zoveel tijd veranderen van verpakking en inhoud. Niet alleen hun producten of diensten, maar zelfs ook de ondernemers zelf!

 

Dus zet de richting uit, zorg dat je weet waar je voor gaat en waar je voor staat en wijzig niet van koers. Ook al zit het soms tegen en waait de wind uit een andere hoek, dan nog bereik je jouw stip op de horizon door aan je plan, je merk en de inhoud ervan vast te houden.

 

Niet Invullen Voor Een Ander

 

De letters NIVEA staan ook voor de afkorting van de zin hiervoor. In een van mijn vorige blogs heb ik er al aan gerefereerd: hoe vaak komt het niet voor dat je afwijkt van bijvoorbeeld je offerte omdat je denkt dat de potentiële opdrachtgever jouw aanbieding te duur vindt. Of je denkt dat jouw voorstel niet een op een wordt overgenomen, ze willen er van alles op hun manier aan sleutelen.

 

Niet toelaten! Stop met invullen voor een ander. Als je oprecht gelooft in wie je bent en wat je doet kun je met een gerust hart jouw prijs neerleggen bij een voorstel waaraan niets meer gewijzigd kan worden. Het kan niet zo zijn dat de opdrachtgever gaat bepalen wat jouw prijs is en hoe jij een dienst of product moet leveren. Onthoud dat het jouw bedrijf is, jouw manier van werken, jouw invulling van jouw werkzame leven. Laat dit niet door een ander bepalen.

 

Het merk en het invullen

 

Tenslotte, je ziet dat beide aspecten elkaar raken. Als je vasthoudt aan je merk, aan je kernwaardes en de inhoud van je product of dienst, dan hoef je nooit iets voor een ander in te vullen. Je onderneemt namelijk zoals jij jouw onderneming en je leven hebt ingericht. Koop een product van NIVEA, zet het in de badkamer en wordt iedere dag herinnerd aan jouw merk.

 

Onderneem bewust!